fbpx

Kleshe – Źródła cierpienia i przeszkody w praktyce jogi

W filozofii jogi, klesze to przeszkody i źródła cierpienia, które wpływają na naszą zdolność do osiągnięcia duchowej harmonii i wewnętrznego spokoju. Joga oferuje ścieżkę do zrozumienia, rozpoznania i przekształcania tych negatywnych wzorców, co prowadzi do większej równowagi, wolności i dobrobytu. Poniżej przyjrzymy się pięciu głównym kleshom oraz sposobom, w jaki praktyka jogi może pomóc nam je pokonać.

Avidya (niewiedza)

Avidya to podstawowa klesza, która leży u źródła pozostałych klesz. Jest to niewiedza na temat naszej prawdziwej natury, o myleniu tymczasowego, materialnego świata z rzeczywistością. Avidya manifestuje się jako przywiązanie do ego, identyfikacja z ciałem i umysłem, oraz nieświadomość naszego wewnętrznego „ja” (Atman). Praktyka jogi, zwłaszcza medytacja i studiowanie filozofii, może pomóc przełamać iluzje i poznać naszą prawdziwą istotę.

Asmita (egoizm)

Asmita to poczucie odrębności, które prowadzi do egoizmu i przywiązania do własnej tożsamości. W praktyce jogi, asmita może objawiać się jako pragnienie bycia najlepszym, porównywanie się z innymi czy też brak akceptacji dla własnych ograniczeń. Praktykując asany, pranayamę i medytację, uczymy się pokory, otwartości i akceptacji siebie oraz innych, co pozwala na osłabienie wpływu asmita.

Raga (pragnienie)

Raga to niezdrowe pragnienia, które prowadzą do przywiązania do materialnych rzeczy, przyjemności czy emocji. Pragnienia te mogą prowadzić do nałogów, zazdrości, frustracji i poczucia niezadowolenia. Praktyka jogi, zwłaszcza asan i medytacji, pomaga w kultywowaniu umiejętności uważności oraz rozwijaniu zdolności do panowania nad własnym umysłem, co prowadzi do większej wolności od raga.

Dvesha (niechęć, awersja)

Dvesha to przeciwieństwo raga, jest to awersja i niechęć do tego, czego nie chcemy lub czego się boimy. Dvesha prowadzi do gniewu, lęku, nienawiści i innych negatywnych uczuć. Praktykując jogę, uczymy się zaakceptować rzeczywistość taką, jaka jest, oraz znajdować równowagę między pragnieniem a odrzuceniem. Medytacja, asany i pranayama pomagają nam obserwować te uczucia i uczymy się, jak je przekształcić w spokój i harmonię.

Abhinivesha (lęk przed śmiercią)

Abhinivesha to lęk przed śmiercią, utratą lub zmianą, który wpływa na wszystkie istoty żywe, niezależnie od stopnia ich duchowego rozwoju. Joga uczy nas, że życie to ciągłe zmiany i przemijanie, a nasza prawdziwa istota (Atman) jest wieczna. Praktykując jogę, zwłaszcza medytację i techniki poddawania się (w znaczeniu akceptacji) (Bhakti Joga), uczymy się oddać się procesowi życia i przekształcamy lęk w zaufanie do wyższej mocy.

Jak praktyka jogi pomaga w pokonaniu klesz?

Joga dostarcza różnorodne narzędzia do pracy z kleszami, takie jak asany (pozycje ciała), pranayama (techniki oddechowe), dharana (koncentracja), dhyana (medytacja) oraz filozoficzne nauki. Praktyka jogi pomaga nam rozwijać świadomość, obserwować nasze myśli i emocje, a także kultywować wewnętrzną siłę, potrzebną do przekształcania negatywnych wzorców.

W praktyce, kluczem do pokonania klesz jest regularne i świadome zaangażowanie w praktykę jogi oraz rozwijanie umiejętności uważności. Dzięki temu uczymy się rozpoznawać, kiedy klesze wpływają na nasze życie, oraz jak przekształcić te energie w większą harmonię i spokój.

Klesze to przeszkody i źródła cierpienia, które utrudniają osiągnięcie duchowej harmonii i wewnętrznego spokoju. Joga oferuje ścieżkę do zrozumienia, rozpoznania i przekształcania tych negatywnych wzorców poprzez rozwijanie świadomości, wewnętrznej siły i umiejętności uważności. Dzięki regularnej praktyce jogi, możemy osłabić wpływ klesz na nasze życie i kroczyć ścieżką ku większej równowadze, wolności i dobrobytu.