Joga (jedność ciała, umysłu, duszy i ducha) to odkrywanie na nowo tego, kim jesteśmy, i powrót do życia pełnego radości, błogości i wolności. Wedanta, rozpoznając, że każdy z nas ma różne osobowości i preferencje, oferuje nam cztery Ścieżki Jogi, czyli zestawy praktyk duchowych, które pomogą nam osiągnąć ten cel.
W życiu możemy działać, myśleć, czuć lub nie robić nic. Działanie to Karma Joga, myślenie to Gyana Joga, uczucie (miłość) to Bhakti Joga, a całkowite nierobienie to Samadhi – ostatni etap Raja Jogi i cel wszystkich praktyk jogi.
Joga pomaga nam osiągnąć harmonię ciała, umysłu i ducha. W tradycyjnym rozumieniu jogi, istnieją cztery główne ścieżki (margi), które prowadzą do duchowego rozwoju i oświecenia. Każda z tych ścieżek ma swoje unikalne podejście i metody praktyki.
Oto przegląd czterech ścieżek jogi:
Joga działania
Karma oznacza „działanie”, a Karma Joga polega na wykonywaniu działań bez przywiązania do ich wyników. To ścieżka bezinteresownej służby (Seva). Przestajesz identyfikować się z ego, a wszelkie działanie postrzegasz jako ofiarowanie boskości
Serce jest oczyszczane, więc egoizm, nienawiść, zazdrość, egoizm i podobne negatywne cechy znikają, tworząc miejsce dla pokory, czystej miłości, współczucia, tolerancji i zrozumienia.
Karma Joga to „robienie tego, co słuszne” – proces doskonalenia się w działaniu. Oznacza to podążanie za swoim dharma (prawdziwym celem) i akceptowanie tego, co nadchodzi, bez oczekiwania na zapłatę, podziękowania czy uznanie.
Wedanta mówi również, że Karma Joga to ścieżka wojownika, a jogin powinien:
- Utrzymywać silne, zdrowe ciało
- Znieść obelgi i komplementy, komfort i ból równo
- Mieć wiarę w siebie, wiedząc, że boskość zawsze go/ją pokocha
- Być elastycznym w każdej sytuacji i umieć nawiązać kontakt ze wszystkimi
- Mieć spokojny umysł
- Być nieustraszonym
W przypadku Karmy Jogi wszystkie pragnienia w końcu łączą się w jedno, które polega na służbie i ostatecznie służbie boskości.
Joga oddania
Bhakti to joga oddania, ostatecznie dla boskości, ale początkowo może to być guru, rodzina, przyjaciel lub cokolwiek, co tworzy silne więzi emocjonalne.
W dzisiejszym świecie pełnym chaosu i zamieszania mówi się, że Bhakti to najłatwiejsza ze ścieżek. Może być praktykowana przez każdego – niezależnie od zdolności umysłowych czy fizycznych – i nie wymaga szerokiej wiedzy na temat praktyk jogi.
Bhakti to ścieżka miłości, która usuwa zazdrość, nienawiść, pożądanie, gniew, egoizm, dumę i arogancję. Zastępuje te uczucia radością, boską ekstazą, błogością, spokojem i mądrością. Pierwsza linijka piosenki Fleetwood Mac mówi: „Tonąć w morzu miłości, gdzie każdy chciałby się utopić”.
To jest Bhakti – tonąć w miłości.
Wedanta mówi, że istnieje cienka nić z czystej miłości (Prem), która łączy twoje serce z boskością. Ta nić to istota Bhakti. Od początku stworzenia leży uśpiona w twoim sercu, ukryta przez warstwy niewiedzy i cierpienia. Bez względu na to, co robisz lub dokąd idziesz, ta nić, nasze boskie połączenie, nigdy nie może zostać zerwana. To właśnie powoduje głębokie pragnienie twojej duszy radości i błogości.
Zakochanie się w kimś lub w czymś tworzy separację. Bhakti to być miłością – być pijanym boską miłością. To jedność zakochania się w samej miłości. Wedanta mówi, że należy kłaść nacisk tam, gdzie jest on potrzebny – na boskie Ja w każdej napotkanej osobie.
Często ludzie mówią, że nie mają wystarczająco dużo czasu na duchową praktykę z powodu zobowiązań rodzinnych. Bhakti polega na tym, żeby uczynić służbę swojej rodzinie swoją praktyką. W Bhakti wszystkie przywiązania ustępują miejsca pochłaniającej miłości do Boga – to jedyne przywiązanie, które uwalnia, a nie ogranicza. Gdy boskość zostanie ponownie ustanowiona w świątyni twojego serca, jej miłość posłuży ci na wieczność. Bhakti to podróż, która prowadzi do „odpoczynku w Bogu”.
Joga wiedzy
Gyana Joga to ścieżka wiedzy, a właściwie mądrości. Jest to sposób na oświecenie poprzez proces rozumowania – szczególnie proces rozróżniania tego, co jest rzeczywiste, a co nie jest rzeczywiste, co jest prawdziwe i co nieprawdziwe – poprzez studiowanie i samobadanie.
Mówi się, że jest to najtrudniejsza ścieżka, ponieważ wykorzystuje umysł i intelekt, aby przejść poza siebie i w końcu zrealizować, że jesteś Jednością z boskością. Upaniszady nazywają to „ostatnią krawędzią”, na której ego zawsze próbuje nas zrzucić. Wymaga to dużo siły charakteru, woli i intelektu.
Kiedy pytano Ramana Maharshi, wielkiego indyjskiego świętego i jogina Gyany, często odpowiadał: „Najpierw zapytaj siebie, kto zadaje to pytanie”. Gyana Joga polega na studiowaniu starożytnych tekstów i nauk wielkich mistrzów, ale co ważniejsze, na badaniu samego siebie.
Jogin Gyana przestaje martwić się tym, co widzi, ale pyta: „Dlaczego to widzę?” Życie zaczyna być postrzegane jako sen.
Joga królewska
Raja Joga oznacza „Królewską Ścieżkę”. Tak jak król utrzymuje kontrolę nad swoim królestwem, musisz utrzymać kontrolę nad swoim własnym „królestwem” – ogromnym terytorium swojego umysłu.
To ścieżka medytacji, mantr i technik. Podstawowa idea Raja Jogi polega na tym, że postrzeganie boskiego Ja jest zasłonięte przez zakłócenia umysłu. Jeśli ciało i umysł można uczynić nieruchomymi i czystymi, Ja natychmiast zabłyśnie.
Raja Joga to ścieżka najbardziej preferowana przez Zachodnich, ponieważ może być praktykowana przez prawie każdego, nie wymagając żadnych przekonań ani konkretnej wiary. Raja Joga mówi, żeby wierzyć tylko w to, co odkrywasz samodzielnie poprzez bezpośrednie doświadczenie.
Jogin Raja Utrzymuje równowagę we śnie, diecie, stylu życia i pracy Jest zgodny z rytmem natury Jest czysty i bezstronny Bierze odpowiedzialność za swoje życie Kontroluje swoje emocje i pozostaje wolny od zmartwień Unika rozpraszania Trenuje umysł poprzez techniki medytacji.
Chociaż nie nazywał tego Raja Joga, ta ścieżka została najlepiej podsumowana przez indyjskiego mędrca Patanjalego w jego Jogasutrach, pod tytułem Astanga, czyli Osiem gałęzi jogi.
Yama: Powstrzymanie się od szkodzenia innym poprzez złe postępowanie, w tym nieprzemoc, prawdomówność, niekradzenie, nie marnowanie energii, powściągliwość od chciwości lub gromadzenia
Niyama: Zasady dla naszego codziennego życia, w tym czystość lub higiena, zadowolenie, dyscyplina, nauka, oddanie
Asana: Siedzenie lub postawa, pozycje jogi
Pranajama: Opanowanie i ożywienie siły życiowej
Pratyahara: Wewnętrzna refleksja
Dharana: Skoncentrowana uwaga
Dhyana: Medytacja, ciągły przepływ
Samadhi: Wolność, wyzwolenie, oświecenie
W istocie Raja Joga to systematyczny proces kształtowania naszego charakteru i życia, aby doświadczyć oświecenia.
Cztery ścieżki jogi – Karma Joga, Bhakti Joga, Jnana Joga i Raja Joga – oferują różnorodne podejścia do duchowego rozwoju i oświecenia. Chociaż te cztery ścieżki wydają się różne, tak naprawdę istnieje tylko jedna Joga, jedno połączenie, jedna całość. Możemy być bardziej pociągnięci do jednej ścieżki niż do innych, ale wzajemnie się uzupełniają. Jak mówi powiedzenie: „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu”, więc wszystkie ścieżki prowadzą do oświecenia.
Ścieżki są jak cztery różne nici splatane razem, aby utworzyć tę samą linę, każda wzmacniana przez inne. Wybierz te aspekty każdej ścieżki, które rezonują z tobą, i zacznij je włączać do swojego życia. Odkrywając, który z nich najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i celom życiowym, możesz zacząć swoją własną, wyjątkową duchową podróż ku jedności i samorealizacji.
Szukaj radości w codziennej praktyce i pozwól jej cię prowadzić.